renovatie Jachttijger

Revisie van o.a. versleten aandrijftandwielen.

pasfoto FvS 2  een bouwverslag van Fred van Soolen.

Tijdens onze evenementen marathon 2016 kwam ik tot de ontdekking dat de tanden vanrenovatie aandrijftandwiel (3)crob mijn aandrijftandwiel  aan het verslijten waren.

Hiernaast zijn ringen met nieuwe en de versleten tanden te zien.renovatie aandrijftandwiel (2)crob
Zoals hier links is te zien zijn de tanden schuin afgesleten en zijn daardoor heel scherp geworden.
Het vervangen van deze tandwielen was dus noodzakelijk omdat ze al waren begonnen met het insnijden in mijn track’s.
Nieuwe track’s maken is een klus waar ik niet meer aan wil denken, laat staan dat ik het moet gaan doen.

Als eerste moesten er 18 zeskant M2 boutjes los gemaakt worden, waarvan ik aan de renovatie aandrijftandwiel (1)sachterkant van het wiel waar ze opzaten kon zien dat deze enigszins verroest waren.
5 van de 18 boutjes braken daarom ook bij de kop af en heb toen besloten om ze niet alle 18 terug te plaatsen omdat ze met minder ook goed vast zouden blijven zitten.

De nieuwe ring met de tanden waren door een lasersnijbedrijf gesneden, maar renovatie aandrijftandwiel (4)sdoor een foute maat in mijn tekening (eind 1991) moest ik de perfect gesneden tandring nog even met de hand aanpassen.
Daarna was het een werk om de bestaande gaten met M2 draad te gebruiken en de gaten op de juiste plaats in de nieuwe tandring te boren.
Uiteindelijk werden het er maar 5 M2 bouten die de tandring op het wiel vast houd.

Nu was het de beurt aan de achterste tandring.renovatie aandrijftandwiel (6)s
Deze moest alleen maar, makkelijk gezegd, tegen de vlakke achterkant geschroefd worden met 4 stuks M3 bouten. De oude ring zat met 3 bouten vast, dus was dat alle gaten opnieuw boren, tappen, vast en klaar is Fred.
Echter hier kwam ik tot de ontdekking dat ik in de tekening naar het snijbedrijf een gat van 8 mm vergeten was aan te geven. Om de tandring precies in het midden te kunnen plaatsen was het van belang dat ook dit gat precies in het midden zou komen, de volgende klus dus. Ook dit RVS varkentje werd gewassen.renovatie aandrijftandwiel (10)s renovatie aandrijftandwiel (9)s
Nu moest ik nog even opletten dat de tanden van de beide ringen recht tegenover elkaar kwamen te zitten zodat de track goed zou passen over het wiel.

renovatie aandrijftandwiel (11)sAlles paste prima en de vijl werd weer ter hand genomen om de tanden van de scherpen randen te ontdoen.

 

 

We waren een week verder, maar het eerste wiel was klaar, op naar week 2 en wiel 2.
Dat werd een kopie van de eerste week, maar dan sneller, want je had het allemaal al een keer gedaan en wist nu hoe je het moest doen.
renovatie aandrijftandwiel (16)sOm toch het idee te geven dat alle bouten erop zaten werden de resterende 13 er met secondenlijm ongelijmd.
Voor de boutjes werden de originele koppen van de boutjes gebruikt, zodat ze allemaal er dan hetzelfde uit zouden zien.

Gelijk werden de wielen gecontroleerd op beschadigingen en werden er de ontbrekende onderdelen gemaakt en terug gemonteerd.renovatie aandrijftandwiel (13)s
De wielen waren nu klaar om samen met de rest van de beschadigde onderdelen gespoten te worden, maar aan die onderdelen zou ik nu gaan beginnen.

En de track’s maar wachten tot ze terug mochten op de tank.

 

 

Tijdens het modelbouw evenement in Soesterberg is het voorgekomen dat de Tijger tank van Jeffrey ( ook wel bekend als De Anton) het niet haalde om terug te komen i v m een IMG_9235lege accu.
Om De Anton terug te krijgen naar de stand besloot ik om hem met de Jachttijger op te halen en hem terug te slepen.
De sleepogen van de Jachttijger zijn ooit door mij gemaakt van plastic en er met secondenlijm aan de body gemonteerd.sleepogen achter (3)s
Deze hebben het dan ook niet gehouden tijdens het slepen en moest daar ook weer een betere oplossing voor gevonden worden in de vorm van dikke aluminium sleepogen.
De aluminiumvoorraad werd weer even doorgenomen en uit een plaat van 8mm dik zouden de sleepogen moeten komen.

sleepogen achter (4)s
Vele zweetdruppels later kwam er een stuk aluminium tevoorschijn dat op een sleepoog begon te lijken en na wat fijnere bewerkingen was de uiteindelijke vorm goed te herkennen.
sleepogen achter (7)sNa het verwijderen van de achterkant stond de tank er wat open en bloot erbij.sleepogen achter (5)s
Hiernaast zijn de plastic en de aluminium sleepogen duidelijk te zien.
Ondertussen zijn de aluminium ogen reeds gemonteerd op de achterkant en die weer op zijn beurt weer gemonteerd op de tank.
De jachttijger heeft nu de mogelijkheid gekregen om een van zijn tankvrienden terug te slepen naar de basis.

Mannen, als je vast komt te zitten of zonder stroom staat, de Jachttijger sleept je er wel doorheen.

Op naar het volgende project en veel modelbouwplezier.

Fred van Soolen