Militair Luchtvaart Museum Soesterberg 2011

pasfoto FvS 2

Verslag van de modelbouwmanifestatie in het

Militair luchtvaart museum te Soesterberg

  16 t/m 23 oktober 2011

Verslag van Fred van Soolen

Het is zaterdag 15-10, zaterdag??????, ja zaterdag, het museum is op zaterdag gesloten, maar om op te bouwen is het open van 09.00 t/m 15.00 uur.
Ik rij met mijn wagen volgeladen richting de poort van het museum. Een van de eerste keren dat ik weer alleen, dus zonder Jeff, naar de club ga en dat is wel vreemd.
Laten in de week gaat hij weer een keer mee.

Bij de poort aangekomen zie ik het (sorry Rene) aangespoelde wrakhout alweer geduldig op de laatste leden staan te wachten.
Na een innige begroeting gaan wij richting de door het museum verstrekte tentje.
Tentje blijkt een tent te zijn van ongeveer 15 bij 30 meter en wij kunnen daar de helft van gebruiken. Binnen in de tent staan er 3 Big Bags , dat is 3 KUB zand, en een 50 tal pallets op ons te wachten om een mooi landschap van te maken.
De door het museum verstrekte tafels worden vakkundig en met de uiterste precisie op de juiste plaats gezet.
De tekeningen worden door Korporaal  de Weyer nauwkeurig uitgelegd en iedereen probeert zich het te creëren landschap voor te stellen.
De werkploegen worden ingedeeld en er wordt met dranghekken en pallets gesleept.
Het stapelwerk heeft in het begin nog meer weg van Lego als een landschap.
Zodra er zeil over de pallets heen ligt, beginnen de  mannen zich uit te leven op de grote zakken zand, tenslotte een zandbak blijft altijd leuk.
Beetje bij beetje krijgen de stapel pallets met zeil en zand de vorm van een heuvelachtig landschap waar de tanks aardig zullen moeten klimmen.
De bomen, huizen en bruggen erbij en het einde van de opbouw nadert.
soesterberg 2011 001 s
Na het landschap gaan we verder aan de tafels, doeken erover, dvd spelers en computerschermen erop, stroomkabels trekken en de rookmachine plaatsen.
Alle tanks laten we nog in de kisten staan, die pakken we morgen uit, dan kunnen ze nog even een nachtje lekken in hun eigen bedje (transportkist) slapen.

Het is nu ongeveer 14.00  /  14.30 uur en we zijn klaar….
Jan maakt nog even de laatste dingen af en we nemen afscheid, tot morgen mannen.
Het ging weer als vanouds gesmeerd, zoals het altijd gaat met de geoliede RCAGH machine.

Mannen, ik ben trots op jullie.

soesterberg 2011 013 s

 Zondag 16-10 ongeveer 11.30 uur.

Het is wel vreemd, ik ga naar een beurs en heb niets bij me, behalve mijn eten.
Binnengekomen via de artiesteningang kom ik de halve club tegen, een prima opkomst dus en alle ingrediënten zijn aanwezig om er een mooie dag van te maken. Het weer is nog niet al te warm, maar de zon doet wel zijn best. Dit is in principe geen goed museum weer, want de mensen gaan dan waarschijnlijk liever lekker de bossen in.
Om 12 uur gaat het open voor publiek en tot mijn grote verbazing stromen de mensen het museum terrein binnen.
soesterberg 2011  deel 2 010 s
Vanaf het begin zijn wij continu aan het rijden, vragen te beantwoorden en uitleg te geven omtrent bouwen en/of besturen.
De hele dag horen we dan ook: kan die ook schieten, mag ik eens rijden met de tank of kan je ze kopen. Ook al hebben we deze vragen wel honderd keer gehoord, je geef altijd weer antwoord aan je publiek en ze vinden het nog steeds prachtig wat wij doen.

soesterberg 2011  deel 2 011 s
De tanks worden door ons de heuvels opgejaagd en door het zand gestuurd, maar onze tijgers, leopards of shermans ( en nog vele andere) vinden het prachtig om in het zand te spelen. Je hoor ze grommen en spinnen van plezier, zolang ze maar een lekkere volle accu als toetje krijgen.
Al snel zie je bij sommige leden een accu wissellen om weer verder te kunnen, dus ook de laders gaan het druk krijgen.
Die zondag is tot aan het eind een zeer drukke dag met erg veel publiek geweest.
Laten we hopen dat het de andere dagen net zo druk gaat worden.

Ik rij met een goed gevoel naar huis toe, maar mijn tijgers staan nog in Soesterberg, als ze het maar kunnen wennen zonder mij tot vrijdag.
Vrijdag kom ik terug met Jeff en die neemt zijn eigen tijgers mee, kunnen ze lekker met z’n alle gezellig als een familie samen rijden.

Vrijdag 21-10   08.00 uur

Jeffrey en ik parkeren de auto op het terrein van het Militair Luchtvaartmuseum in Soesterberg en laden zijn tanks uit. In de tent lopen alweer een aantal leden druk het zand te vegen om het landschap er weer prima uit te laten zien.
Jan en dochters komen net aangelopen en zijn er ook weer helemaal klaar voor om deze dag weer te voorzien van prachtige demonstraties van onze geliefde katachtige huisdieren.
Jean-Marie is al druk in de weer geweest met het koffiezetapparaat, zodat wij direct een verse stoot cafeïne naar binnen kunnen werken om het lichaam op te peppen.
In de daarop volgende gesprekken maak ik op dat het de hele week al aardig druk is geweest, en dat voor doordeweeks.
De tanks van Jeffrey worden uit de kisten gehaald en op de tafels gezet, ready for action. De DVD speler wordt in stelling gebracht en de juiste muziek en foto’s worden voor gezet.

Het is 10 uur en er druppelen enkele bezoekers het terrein binnen en vinden dan ook de weg naar de tent. Het eerste uur lijkt het of het zo stil zal blijven, maar binnen een half uur neemt het aantal bezoekers gestaag toe en al het rollend materieel wordt voorzien van een volle accu en aan het werk gezet. Al snel staat de tent vol met publiek en dat blijft zo tot aan het einde van de dag.
Ook deze keer komen de vragen weer naar voren, de verwondering hoe zoiets gemaakt is en of het te koop is.
Naast de tent staat een groot bassin voor de modelboten en deze mannen komen geregeld een frequentieknijper halen. Al die dagen is dit in goed samenspel verlopen en er is geen onderlinge storing geweest, zo kan het ook. In de loop van de dag beginnen de accu’s uitgeput te raken en de tanks worden regelmatig voorzien van een verse accu, dan blijft het spannend. De tent wordt opgeschrikt als Jan zijn Buffel start en met een ronkende motor rijd hij naar buiten om zijn beest te laten zien. Ondertussen begint de zon weer goed zijn best te doen en het is dan ook geen straf om met de tanks buiten te rijden. Het buiten rijden heeft een aantrekkingskracht op het publiek en we verwijzen ze dan ook door naar de tent voor meer.
Ook deze dag hebben wij alleen maar positieve reacties gehad en volgens de leden die de gehele beurs zijn geweest is het museum ook positief over ons.

De laatste zondag ben ik er niet bij, maar ik weet zeker dat ook die dag een succes zal worden en de beurs positief zal afsluiten.
Volgens de laatste berichten heeft de gehele beurs 16000 bezoekers gehad en daarom wil ik alle leden die zich op wat voor manier hebben ingezet heel erg bedanken.

Jan de Weyer wil ik even apart noemen voor de prima organisatie, de tijd die hij hier in gestoken heeft tijdens alle dagen van de beurs, maar ook in de voorbereiding.
We gaan ervan uit dat het volgend jaar een vervolg krijgt en als er weer zoveel inzet is, dan zit het wel goed.

Mannen, ik heb het als een keer eerder geschreven, maar nu weer:
Ik ben trots op jullie.

Fred van Soolen
Voorzitter/penningmeester